Vitamini - šta rade i kako ih uneti u organizam na prirodan način

14 oktobar 2015 Ocenite ovaj članak
(15 glasova)

Svi znate za veliku važnost vitamina za vaš organizam, a ovde možete saznati šta pojedini vitamini rade i kako možete da ih unesete na prirodan način.

Vitamin A

1 sargarepaVitamin A je važan za rast i razvoj ćelija, za vid i imuni sistem, zdravu kožu i kosu. Štiti od infekcija i moćan je antioksidant i na taj način sprečava oboljenja.

Gde se može naći?
Dve ili tri sveže šargarepe vam obezbeđuju preporučenu dnevnu dozu ovog vitamina. Ostali izvori ovog vitamina su životinjski proizvodi poput džigerice, masne ribe, jaja, mleka, sira, putera, brokolija, tamno zelenog lisnatog povrća, slatke crvene paprike, budeve, manga, dinje i kajsija.

Vitami D

2 suncePoznat kao vitamin sunčevih zraka, vitamin D je važan za zdrave kosti i smatra se da usporava progresiju osteoporoze. Takođe se veruje da jača imuni sistem i pomaže u prevenciji nekih vrsta raka. Pomaže funkciju mišića i zajedno sa vitaminima A i C potpomaže imuni sistem.

Gde se može naći?
Vitamin D uglavnom proizvodi koža koja je izložena sunčevim zracima. Trebalo bi da možete da dobijete preporučenu količinu ako svakog dana provedete 15-30 minuta napolju na suncu. Polovina konzerve sardine takođe obezbeđuje potrebnu količinu vitamina D. Ostali izvori su haringa, losos, tuna, mlečni proizvodi i jaja.

Vitamin E

3 kajganaVitamin E je antioksidant, neophodan za zdravu kožu, jak imuni sistem i zdravo srce.

Gde se može naći?
Kesica badema ili kikirikija i dve kašike suncokretovog ulja obezbeđuju potrebnu dozu ovog vitamina. Nalazi se i u svim biljnim uljima kao što su suncokretovo i orahovo ulje, u margarinu, tuni, lososu, avokadu, brokoliju, bademima, suncokretovom semenu, jajima, soji i integralnim žitaricama, uključujući ovas, raž i smeđi pirinač.

Vitamin K

4 mlecni proizvodVitmain K je odličan za izgradnju i očuvanje zdravih, jakih kostiju i važan činilac koji potpomaže zgrušavanje krvi.

Gde se može naći?
Vitamin K se može naći u jogurtu, žumancetu, ribljem ulju, mlečnim proizvodima i zelenom lisnatom povrću.


Vitamin B1

5 zitaricePoznat i pod nazivom tiamin, vitamin B1 je potreban za proizvodnju energije, varenje ugljenih hidrata, zdrav nervni sistem i funkcije srca.

Gde se može naći?
Nalazi se u hrani od celih zrna kao što su žitarice i hleb, ovas, raž, proso, kinoa, mahunarke, svinjskom mesu i džigerici.

Vitamin B3

6 orasiVitamin B3 je poznat i kao nijacin, i dobar je za sintezu hormona, kao što su insulin, hormon koji reguliše nivo šećera u krvi, i tiroksin, serotonin i ostali hormoni za raspoloženje i funkciju mozga. Koristi se za prevenciju i tretman depresije, artritisa i poremaćaja cirkulacije.

Gde se može naći?
Vitamin B3 se nalazi u hrani bogatoj proteinima, kao što je piletina, govedina, riba i orašasto voće. Hleb i žitarice se često obogaćuju nijacinom.

Vitamin B5

7 povrceVitamin B5, ili pantotenska kiselina, je neophodan za pretvaranje masti i ugljenih hidrata u energiju, kao i za podršku nadbrubrežne žlezde, koja reguliše telesnu reakciju na stres.

Gde se može naći?
Najbolji izvori vitamina B5 su riba, živinsko meso, cela zrna žitarica, raž, ječam, proso, orašasto voće, piletina, žumance, džigerica i zeleno lisnato povrće.

Vitamin B6

8 bananeVitamin B6 je "fabrika" hranljivih sastojaka, i uključen je u više telesnih procesa od ostalih vitamina. Prvenstveno funkcioniše kao koenzim, stvara crvena krvna zrna, pomaže ćelijama u stvaranju proteina, praveći neurotransmitere u mozgu i oslobađajući energiju. Postoje i dokazi koji sugerišu da igra ulogu u prevenciji i lečenju mnogih bolesti.

Gde se može naći?
Porcija žitarica i banane, kao i veći odrezak lososa obezbeđuje neophodnu količinu vitamina B6. Ostali izvori su živinsko meso, posno crveno meso, žumance, grašak, riblje ulje, mlečni proizvodi, kupus, praziluk, banane i pšenične klice.

Folna kiselina

9 kliceFolna kiselina, ili vitamin B9, je uglavnom poznata zbog svoje uloge u prevenciji neuronskih nedostataka u trudnoći, ali je takođe korisna i za imuni sistem, proizvodnju energije i prevenciju anemije.

Gde se može naći?
Neophodna doza folne kiseline je 400 mikrograma. Porcija prokelja ili žitarica za doručak obezbeđuju 100 mikrograma folne kiseline. Čaša svežeg soka od narandže obezbeđuje 40 mikrograma, dok kriška hleba od celog zrna obezbeđuje 15 mikrograma. Ostali dobri izvori su zeleno lisnato povrće kao što je kelj, spanać, špargla, brokelj, žumance, šargarepa, bundeva i tikva, dinja, pšenica i raž.

Vitamin B12

10 mlekoVitamin B12 je neophodan za rast, probavni i nervni sistem, kao i za proizvodnju energije i zdravih krvnih zrna. Kod osoba starijih od 50 godina, sposobnost apsorbovanja vitamina B12 iz hrane se smanjuje.

Gde se može naći?
Velika čaša mleka, jedno jaje ili porcija žitarica  zadovoljava potrebe za vitaminom B12. Životinjski proizvodi su glavni izvor vitamina B12, uključujući crveno meso kao što je govedina, džigerica i svinjetina, ostrige i druge školjke, jaja i mlečni proizvodi. Za vegeterijance tu su morske alge i spirulina.

Vitamin C

11 breskveVitamin C je potreban za jak imuni sistem, zdravo srce, dobru kožu i desni, a pomaže i prevenciju bolesti poput srčanih oboljenja i raka, kao i pravilno zarastanje rana.

Gde se može naći?
Mala narandža, veća breskva ili jedan kivi obezbeđuje neophodnu količinu vitamina C. Ostali izvori su bobice, nar, agrumi, krompir, budeve, paprika, zeleno lisnato poveće, kupus, brokoli, karfiol i spanać.

Biotin

12 pirinacPoznat i kao vitamin H, biotin je potreban za zdravu kosu, nokte, kožu i proizvodnju energije.

Gde se može naći?
Nalazi se u pivskom kvascu, džigerici, proizvodima od soje, smeđem pirinču, orahu, žumancetu i voću.


Kako vaše telo apsorbuje i skladišti vitamine:

Vitamini se apsorbuju i čuvaju u vašem telu na dva načina, i rastvaraju se ili u mastima li vodi.

Vitamini koji se rastvaraju u mastima uključuju vitamine A, D, E i K. Oni se apsorbuju sa mastima kroz creva i u krvotok i čuvaju u jetri.

Vitamini koji se rastvaraju u vodi obuhvataju vitamine C, B1, B2, B3, B5, B6, B12, biotin i folnu kiselinu. Ovi vitamini ostaju u telu samo kratko vreme pre nego što se izluče preko bubrega (izuzev B12), tako da ih morate stalno unositi.

Izvor: Good Food

Morate biti prijavljeni da bi mogli da ostavite komentar
pobednik pc press nagrada

NapraviSam.rs nagrađen kao najbolji sajt za 2016. u kategoriji Moderna porodica, u okviru godišnjeg izbora PC Press Top 50.

DRUŠTVENE MREŽE

facebooktwitter